CLIEOP03 naar SEPA

Eenvoudig uw bestaande CLIEOP03 bestanden converteren naar het SEPA formaat?

 

Meld u nu aan om uw CLIEOP03 bestanden te uploaden naar onze online service om deze meteen te converteren naar het juiste SEPA bestandsformaat. Klik hier voor onze tarieven.

Bedrijven zien de laatste maanden veel meer automatische incasso’s mislukken. Dit komt door problemen bij de overgang van het Nederlandse betaalsysteem op het Europese Sepa. Zelfs als de kinderziekten eruit zijn, gaat het nog anderhalf keer zo vaak mis als vroeger.

Helft betalingsverkeer via incasso's
Dat zegt de Nederlandsche Bank (DNB). Incasso’s zijn in Nederland goed voor bijna de helft van het betalingsverkeer. Vooral bij energiebedrijven, verzekeraars en telefoonmaatschappijen betalen consumenten massaal via een automatische regeling. ‘In Nederland waren we gewend aan 2% storneringen (terugboekingen, red.). Dat is nu 3%, en bij de eerste bedrijven die op het nieuwe systeem overgingen was het zelfs korte tijd 5%’, zegt Bernard Juffermans, programmamanager Sepa bij de Nederlansche Bank.

Verkorting van de inningstermijn
Op 1 februari zou heel Europa overgaan op Sepa, maar vanwege problemen met de invoering overweegt de Europese Commissie nu uitstel. De Nederlandse incassoproblemen komen onder meer voort uit een verkorting van de inningstermijn: bij een Sepa-incasso wordt maximaal vijf dagen geprobeerd het geld te innen in plaats van dertig. Ook moet een consument voortaan bij een eerste incasso vooraf geïnformeerd worden. Daar zijn nieuwe systemen voor nodig; als die niet goed werken, mislukt de afboeking.

De mislukte betalingen leiden tot hoge kosten. De consument moet handmatig worden verzocht alsnog zelf het geld over te maken. Het geld komt dan later binnen, waardoor een bedrijf meer werkkapitaal nodig heeft.

Bron: FD.nl

Copyright (c) 2011 - 2016 Frits